23948sdkhjf

Madbutikker kæmper hårdt

Der er stor forskel på, hvordan fødevarekæderne klarer sig, men der er også lyspunkter
Specialbutikker med fødevarer kæmper fortsat en hård kamp for at få en plads på et marked, hvor de er under hårdt pres af discountbutikkerne på den ene side og supermarkederne på den anden side.

Det skriver Dansk Handelsblad.

Selv om specialfødevarebranchen har fået højt profilerede kæder som Lagkagehuset inden for bagerbranchen og Mesterslagteren og Mad med mere! i slagterbranchen viser nye tal, at det samlet set er vanskeligt at skabe ny vækst i branchens kæder.

Bagerbranchen med otte kæder havde således en tilbagegang på 28 pct. i antal butikker i de seneste fem år fra 2011 til 2015, mens kædernes samlede omsætning faldt med ca. 23 pct.

Slagterbranchen med to kæder havde en fremgang på ca. fem pct. i antal butikker, og de nåede en vækst i omsætningen på lidt under én pct.

Konfekturebranchen mistede hver tiende butik i perioden 2011-2015, men har til gengæld opnået salgsmæssig succes med en fremgang i omsætningen på knap otte pct.

Udviklingen fremgår af den nye opgørelse ”Kæder i dansk detailhandel 2016” fra Retail Institute Scandinavia.

Læs mere på dhblad.dk (kræver abonnement)
http://dhblad.dk/foedevarekaeder-kaemper...
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093